fredag 1 februari 2013

Kritisk till (S)kolförslag!

I dagens VLT går att läsa att S ser till helheten när de föreslår ett gemensamt mellanstadium för åk 4-6 i Hallstahammars tätort. Vad jag tycker de glömt bort är att helheten påverkar delarna.

En helhet med ett mellanstadium tror jag kommer att innebära att fler väljer andra alternativ för sina barn. Man väljer helt enkelt en skola i Västerås istället. Steget är sen inte allt för långt till att flytta från Hallstahammar då det man vill ha – en skola nära bostaden inte längre finns. I båda fallen påverkar delarna helheten genom 1) mindre pengar till skolan i HHR eftersom skolpengen följer eleven och eleven går i en skola utanför kommunen och 2) färre innevånare vilket ger mindre skatteintäkter = mindre pengar att använda till helheten.

Det är också underligt att de i andra frågor som tex Kantzowska och Folkets hus frågan helt struntar i helheten och bara tittar på delarna. Det passade väl bättre i deras retorik då helt enkelt. Nu är det istället helheten som är viktig.

Under hösten har vi politiker genomfört sk ”medborgardialoger”  i Hallstahammar. Vi har träffat   över 150 föräldrar, ett antal pensionärer, föreningsföreträdare och elever från våra skolor. I samtalen med alla dessa uppenbarar det sig nu att vi politiker hört väldigt olika saker. Det är rätt intressant! Självklart har inte alla vi träffat varit överrens, självklart finns ett visst mått av lokalpatriotism (min skola är viktigast eller mitt äldreboende osv), men ändå. Det är fascinerade hur olika vi kan lyssna.
Läs mer om vad Folkpartiet tycker om lokalfrågan.
Gå in och gilla Facebooksidan som engagerat sig i frågan  " JA till F-6 skolor i Hallstahammars tätort"
Läs om alla medborgardialoger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...