fredag 27 november 2009

Skolresultat

Stockholm bryter trend för skolbetyg står det i SvD. Hur har de gjort, kan jag få ta del av receptet undrar jag -så vi kan göra samma sak i Hallstahammar.

Lotta Edholm, Stockholms skolborgarråd ser trendbrottet som ett resultat av "fokus på resultat och utvärderingar i skolan". Konkret så satsas det på skriftliga omdömen, projekt kring betyg och bedömningar samt genom ett fokus på stöd för elever som behöver det mest.

Precis detsamma vill jag driva i Hallstahammar.

Konkret vill jag:
  • Fokucera på kunskapsresultaten
  • Systematiskt följa upp skolresultaten
  • Införa en läsa, skriva räkna garanti i åk 3 och garantera stödundervisning
  • Införa skriftliga omdömen som är samordnade inom hela kommunen
  • Satsa på fortbildning av våra lärare
  • Renodla rektors roll som pedagogisk ledare i skolan
Med andra ord renodla och fokucera. Det är jag övertygad om är ett framgångsrecept. Fungerar det i Stockholm borde det även fungera i Hallstahammar. Hallstahammar kan bättre och våra barn och ungdomar är värda en bättre skola än vi kan erbjuda idag i Hallstahammar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...