torsdag 26 november 2009

Engagemang och glöd!

I går hade jag och min moderata kollega Jenny Olsson förmånen att få besöka Kantzowska gymnaiset i Hallstahammar. Blden nedan: Elevrådets ordförande Joachim Graning, lärare Martin Carlbinder, Jenny Olsson, jag och rektor Gunnar Johansson. Kantzowska gymnasiet och Kolbäcksådalens gymnaiseförbund har senaste åren ofta figurerat på möten, i tidningar och politiska debatter ofta under ganska negativ framtoning. Gårdagens besök gav dock mig en helt annan bild av själva skolan. Här finns lärare, elever och rektorer som brinner för sin uppgift och gör sitt yttersta för att utvecka gymnaiseskolan inför framtidens allt högre krav. Jag måste erkänna att jag är riktigt imponerad över den presentation jag fick i går och jag är säker på att det finns mycket mer att se och höra än vad vi hann med under vårt korta besök. Jag hoppas att jag ska få möjligheten till fler besök i framtiden för att se och uppleva ännu mer. Om jag ska summera besöket handlade det om engagemang, glöd och en hel del intressanta diskussioner kring skolfrågor.

Kantzowska gymnasiet och Hallstahammars kommun dras dock också med problem, stora problem som jag som politiker måste reagera och agera inför. Hallstahammar har problem med kunskapsresultaten och de grundar sig redan i grund- och förskolans verksamhet och fortsätter upp i gymnasiet. Vi har också och stora ekonomiska utmaningar, inte minst i kölvattnet av lågkonjunkturen.

Kunskapsresultaten måste vi komma tillrätta med och det måste ske genom ett helhetsgrepp som sträcker sig från förskolan upp till gymnasiet. Här måste vi bli mycket kraftfullare och våga prioritera kunskapsresultaten ännu mer än vad som görs idag. Här har jag många tankar och idéer som jag hoppas få gehör för i kommande valrörelse. Kunskap är skolans huvudsakliga uppgift och skolresultaten måste förbätras avsevärt i Hallstahammar.

Den andra utmaningen handlar om ekonomi. För att återgå till Kantzowska handlar det konkret om höga kostnader/elev. I statistiken som presenteras i en artikel i Dagens Samhälle är det till och med så illa att vi hamnar femma från slutet. Det är inte acceptabelt och något som vi måste komma tillrätta med! Konkret handlar det bla om höga kostnader för måltider samt ett ofördelaktigt avtal med Surahammars kommun. Det här och en del annat gör att vi hamnar på en kostnad/elev för gymnasium i paritet med glesbygdskommuner som Storuman, Överkalix och Arvidsjaur. Här har inte majoritetens politiker tagit sitt ansvar! Kostnaden är inte acceptabel och ger Katzowska gymnasiet en oförtjänt tung ryggsäck att bära.

3 kommentarer:

  1. Hej Anna!

    Jag är glad att ni kom och hälsade på oss och fick en liten insyn i vårt arbete. Förhoppningsvis ses vi framöver igen. Jag håller er uppdaterade om det händer något som jag tror ni kan vara intresserade av.

    Jag ser också fram emot att träffa era kollegor i vår!

    Vänliga hälsningar

    Martin Carlbinder

    SvaraRadera
  2. Tack Martin för ett fantastiskt trevligt och givande besök hos er! Vi lovar att återkomma med datum för besök inom kort.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...