onsdag 18 november 2009

Öppet sammanträde, dialog och caféträffar

Måndagen den 30 november har fullmäktige öppet sammanträde där Hallstahammars innevånare kan ställa frågor till majoritetens politiker. Det här är det enda tillfället för de som inte är valda till fullmäktige att officiellt ställa frågor till den styrande majoriteten. Tyvärr är det bara majoritetsföreträdarna som får svara så vi andra får snällt sitta tysta och lyssna.

Tyvärr brukar det vara ytterst få som kommer till fullmäktige och ställer frågor på de öppna sammanträdena. Det tror inte jag beror på att man inte har åsikter utan på att man många gånger känner sig osäker i situationen eller helt enkelt inte vet om möjligheten.

Jag har under mandatperioden motionerat om ökad öppenhet inom den kommunala politiken i Hallstahammar. En motion handlar om information på kommunens hemsida och en annan om ökat medborgarinflytande. Dessutom har hela Allians för Hallstahammar motionerat om att införa "Allmänpolitisk debatt" i fullmäktige.

Alla de här motionerna har ett syfte - att öka medborgarinflytandet och öka dialogen med medborgarna.

Jag tror det är ytterst beklagligt och till och med farligt om man som politiker inte har dialog med medborgare och jag är övertygad om att dialogen Politiker/medborgare i Hallstahammar kan förbätras avsevärt. Det får inte vara svårt, krångligt eller obekvämt att få kontak och dialog med kommunens politiker. Det ska finnas tydlig kontaktinformation och ske kontinuerligt både genom kommunens försorg och genom de olika politiska partier som finns.

Det jag menar är att den kommunalpolitiska verksamheten faktiskt kan dra sitt strå till stacken genom tydlig information, möjlighet till dialog och inflytande men sedan har också den enskilde politikern och de olika politiska partierna också ett ansvar.

Så vill ni träffa mig och ha dialog om olika politiska frågor - hör av dig (mina kontaktuppgifter hittar du i högerspalten här brevid) eller kom på våra Folkpartiets Caféträffar varannan fredag. På fredag är det caféräff på Markan, Strömsholm kl 15:00-16:30. Då kan du träffa mig och Helena Hagberg och över en kopp kaffe diskutera kommunala-, landstings- och riksangelägna frågor. Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...