onsdag 11 november 2009

Människors olikheter

Människor är olika och tolkar därför budskap, förhåller sig till omvärlden, hämtar energi och beter sig väldigt olika. Det här är jag väldigt fascinerad över och försöker lära mig mer om. I lördags hade jag förmånen att lyssna till Siv Bäcklin som pratade just om människors olikheter och kommunikation/konflikthantering. Siv pratade mycket om olikheterna utifrån MBTI - ett sätt att "typ beskriva" människor och som utgår från Jungs teorier.

MBTI metoden fick jag första gången kontakt med via idrotten och en utbildning jag gick genom SISU Idrottsutbildarna. Där föreläste Margaretha Lycken och Lars Hogedal utifrån sin bok Jaget, Laget och Teamet , en bok som jag numera kallar "min bibel".
Jag vet att det finns nackdelar med "typning" men för mig har det varit otroligt utvecklande att lära mig en metod som "kategorisera" människors olikheter. Det har också varit ett sätt att lära känna mig själv och mina egna styrkor och svagheter och varför människor reagerar si eller så på mig. För mig har det inneburit att jag numera bättre förstår varför jag reagerar på olika sätt i olika situationer och det har gett mig en ökad förståelse för hur andra uppfattar både olika situationer, information och mig.
Jag tror också att jag tack vare det här blivit bättre på att kommunicera med andra något som är otroligt viktigt om man vill komma någonstanns inom politiken, och det vill ju jag.

Många gånger kan mitt eget sätt att agera få mig att skratta gott, tänk att jag alltid ska hamna i samma fälla. Men tänk också på vilken outnyttjad potential det finns pga att vi inte förstår varandra!
Så vill du lära dig nå´t nytt om dig själv gå in på www.jobbsafari.se och gör ett persolighetstyptest. Hitta dina egna styrkor och svagheter och om inte annat få dig ett gott skratt när du känner igen dig i beskrivningen.
Nu ska jag jobba på att utveckla mina egna svaga sidor genom att förbereda en föreläsning, i alla fall en dag tidigare än jag skulle gjort om jag inte visste vilken typ jag själv är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...