söndag 8 november 2009

Skolresultat

Häromdagen publicerades en artikel i VLT (Hallsta/Sura sidan den 6 nov, skriven av Erik Högström) angående att drygt hälften av gymnasieteleverna från Hallstahammar inte går ut gymnasiet. Det var tom så att Hallstas resultat hör till de sämsta i landet.

I artikeln uttalar sig företrädare för Kantzowska gymnasiet som skyller det dåliga resultatet på Västeråsskolorna och barn och bildningsnämndens ordförande Tommy Persson (s) som medger att mycket finns att göra men som jornalisten konstaterar, har få idéer om vad.

Bortförklaringar hjälper inte eleverna i Hallstahammars skolor!
Det behövs mer och det har inte majoritetens företrädare lyckats med trots att de styrt kommunen i urminnes tider. Hallstahammar kan bättre! Elevernas skolresultat behöver förbättras avsevärt och då räcker inte bortförklaringar och hänvisningar till skolinspektions rapporter.

Mål är också det som får team att lyckas med sitt uppdrag. Ett team utan mål famlar i mörkret och slösar resurser på fel saker.
Vi måste därför skifta fokus från resurser till resultat, från kvantitet till kvalitet mot det tydliga målet - alla elever i Hallstahammar ska gå ut grundskolan med godkännda betyg.
Resurserna finns där. Skolan i Hallstahammar koster mer/elev än i många andra kommuner trots detta går var femte elev i Hallstahammar ut grundskolan utan behörighet till gymnasiet

SKL kommer i december presentera en fördjupad studie av framgångsrika skolkommuner som visar hur styrningen av skolan från politiken, förvaltningen och rektor kan bidra till goda resultat. Det avgörande för en bra skola är alltså inte mer resurser – det är tydliga mål och uppföljning och det är något som jag ställer mig bakom till fullo.

Håkan Sörman, VD på SKL skriver i Svenska Dagbladet om ämnet. Det ska bli spännande att läsa studien när den publiceras och få ännu mer konkreta förslag på hur vi kan förbättra Hallstahammars skolresultat.

Det är dags för förändring som ger resultat!

6 kommentarer:

  1. Det är ju sanslöst illa! Tur att vi verkligen tror på att hallstahammarsborna förstår bättre och röstar för ett bättre alternativ nästa år.

    :o)

    SvaraRadera
  2. Givetvis tror vi på Hallstahammarsborna! Vi kan bättre!

    SvaraRadera
  3. Hej Anna!

    Som du som kommunpolitiker säkert känner till, kan tidningsartiklar ibland ge ett intryck som de inblandade inte känner igen sig i. Artikeln i VLT om Hallstaungdomars resultat visar väldigt lite av det som vi försökte uttrycka då reportern besökte oss. Vi från Kantzowska var noga med att påpeka att orsakerna till resultaten kan vara många olika. Vi nämnde att våra genomströmningssiffror (alltså Kantzowskas) är bättre än Hallstahammars kommuns (vilket kan vara av intresse eftersom en väldigt stor del av Hallstahammars ungdomar studerar i Västerås). Men vi nämnde också allt som vi har gjort, gör nu och tänker göra för att förbättra våra resultat. Detta är ett långsiktigt arbete och vi tänker inte nöja oss förrän alla klarar sig genom gymnasiet.

    Jag tycker att du som kommunpolitiker borde komma och hälsa på oss för att få en bredare bild och en djupare förståelse för kommunens gymnasieskola och det arbete vi gör tillsammans med våra elever. Vi har mycket som vi kan vara stolta över, men utveckling och förbättring är naturligtvis våra ledord - tillsammans med det kanske viktigaste ordet av alla: förståelse.

    Ju mer vi vet - och då menar jag verkligen vet, inte tror, gissar eller anar - om varandra, desto bättre val kan vi göra och desto bättre beslut kan vi ta.

    Kom hit och få reda på mer, prata med våra elever och med oss om vad som är bra på skolan. Få information om vårt pågående utvecklingsarbete. Lär dig mer om vårt IV-program, eller de andra programmen vi har. På det sättet får också vi lära känna dig bättre och det måste väl vara bra att dina kommuninvånare får möta dig som kommunpolitiker?

    Jag heter Martin Carlbinder. Hör gärna av dig till mig så bokar vi tider när du kan komma och hälsa på. Du är hjärtligt välkommen!

    Martin Carlbinder


    Och du, vi tror också på Hallstaborna!

    SvaraRadera
  4. Hej Martin
    Jag kommer gärna på besök till er för att lära mig mer om Kantzowska gymnaiset och hur ni arbetar. Har redan nu en hel del kontakt med lärare och andra på skolan så jag har mer bakgrund till artikeln än vad som där stod men lär mig gärna mer. Jag hör av mig så kan vi boka in ett besök. Jag vet att Kantzowska på många sätt gör ett utmärkt arbete och påvisar goda skolresultat men det är ett problem när närmare hälften av eleverna inte slutför gymnaiset.

    Det jag tycker är viktigt är att vi ser de problem som finns och sätter upp mål och handlingsplaner för att förbättra dem. Jag som politiker behöver vara tydlig i min roll och mitt arbete och för mig är förbättrade skolresultat ytterst prioriterat. För att lyckas måste vi börja redan i starten dvs förskolan och hela vägen upp - där har vi den stora utmaningen.

    SvaraRadera
  5. Hej Anna!

    Naturligtvis är mål och handlingsplaner viktiga för att förbättra elevernas resultat i skolan, och vi står verkligen inför en stor utmaning när det gäller att ge elever de bästa förutsättningarna redan från början.

    Problemet som jag ser det är dock att beslut om skolan många gånger tas helt utan anknytning till aktuell skolforskning. I stället grundas besluten på ekonomi eller allmänt tyckande eftersom vi alla någon gång har varit i skolans värld. Det är därför jag menar att förståelse är en förutsättning för att både du och jag ska kunna ta så genomtänkta beslut som möjligt. Här finns mycket att hämta. Vi (skolpersonal och politiker) borde mötas oftare, eftersom vi tillsammans borde prata om skolan och skolans utveckling.

    Vad roligt att du tänker komma hit! Du är välkommen!

    Martin

    SvaraRadera
  6. Hej Martin
    Kul att du tar upp det där om forskning - just det tycker jag är mycket intressant och jag följer aktuella rön med stort intresse framför allt på skolområdet. Skriver definitivt under på att vi borde träffas oftare och diskutera utvecklingsfrågor! Vill du träffa mig redan denna vecka är du hjärtligt välkommen på FP´s caféträff på fredag kl 15-16:30 på Markan, Strömsholm. Tack för dina inlägg - hoppas att vi ses snart!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...