fredag 4 mars 2011

Stora barngrupper i förskolan

Tyvärr har jag skrivit rubriken tidigare och tyvärr har vi idag samma situation i Hallstahammars förskolor som vi haft tidigare - och mer därtill.

I dagens VLT kan man läsa om "Föräldraruppror i förskolan" och i morgon kommer intervjuver med politiker (mig?! bla) och ansvariga tjänstemän.

Är det såhär det ska vara? Nej det tycker jag givetvis inte! Jag väckte frågan om barngruppernas storlek på föregående möte i barn och utbildningsnämnden och jag var med och yrkade på förändringar. Det här är inte acceptabelt! Det är dags för en långsiktig lösning!

Givetvis handlar det om pengar men det handlar också om våra barn och verksamheten. Jag blir också ganska skakad av de kommentarer personalen uttalat anonymt i tidiningen. Jag ska förtydliga mig - jag tycker att det är bra att de uttalat sig - men jag blir lite skrämd av att vi inte fått signalerna till nämnden och det tidigare. Hur långt kan det gå innan vi får upp frågan som ett ärende? Om jag inte väckt frågan i nämnden- vad hade hänt då?

Fortsättning lär följa...

2 kommentarer:

  1. Censuren måste bort. Det finns många som vill rapportera om vilka problem stora barngrupper kan leda till men tyvärr så censureras mycket av den informationen. Det gör att föräldrar inte får korrekt information. Sedan undrar jag om vi inte måste ändra en del andra saker. Ska vi verkligen ha kvar maxtaxan? Och ska föräldralediga kunna sätta små barn under tre år på dagis när de är hemma med syskon. Det kostar väldigt mycket pengar och gör att barngrupperna blir större.
    http://www.viforaldrar.se/artiklar/2011/03/03/nyamko-sabuni-vi-lovar-oka/

    SvaraRadera
  2. Jag kan hålla med dig om att censuren är ett problem. Det är inte bara föräldrar som inte får korrekt information utan även vi som politiker. Jag har märkt av det tydligt skjälv som också är både och - det kan vara OK att prata med föräldrar men inte med mig som är politiskt engagerad i den nämnd som beslutar kring förskolan.
    Vad det gäller de andra frågorna du tar upp så är min åsikt att det ska vara upp till varje förälder hur de vill ha sin barnomsorg. Jag själv skolade in båda mina barn vid ett års ålder å andra sidan slutade jag aldrig jobba utan kombinerade föräldrarledighet och jobb vilket idag gör att mina barn fortfarande går ganska lite på förskola och fritids då jag har föräldrardagar sparade. Det har passat oss bra och något annat passar någon annan. Valfriheten är det viktigaste för mig.
    Vad det gäller stora barngrupper så är det som det står i artikeln bra med ökade kvalitetskontroller men förändringen måste ske lokalt i kommunen.
    Jag är den förste att hålla med om att vi just nu i Hallstahammar har alldelses för stora barngrupper och att det måste åtgärdas både lång- och kortsiktigt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...