tisdag 22 mars 2011

Skoldebatten i VLT fortsätter

Thord Nilsson fortsätter idag i VLT att ställa frågor om betyg och lärarlegitimation samtidigt som jag själv lägger en motion om kompetenskartläggning.

Thord tycker inte att han fått svar på sina frågor av Roger Haddad.

Jag tänkte citera Folkpartiet "Ett land med höga ambitioner måste ha ett utbildningsväsende i världsklass. Folkpartiets skolpolitik med tydliga kunskapskrav i skolan, trygga klassrum och kvalitet i den högre utbildningen är vägen till framtida tillväxt och välfärd."

Så står det i Folkpartiets valmanifest och det är också det som ligger till grund för reformeringen av skolan 2011. Det här är vad jag och många andra tror på och därför införs nu betyg från åk6, lärarlegitimation osv osv. Thord gillar helt klart inte Folkpartiets skolpolitik, tror inte på idéerna och det kan jag respektera men det är vad Folkpartiet vill göra och eftersom Folkpartiet är en del av dagens majoritet i riksdagen är det alltså det som sker.

Behöriga lärare är viktiga för skolan. Lärarnas status ska höjas och jag är övertygad om att införande av lärarlegitimation är ett steg på den vägen. Jag kan också - som Thord skrev i sin första artikel tänka mig att höja lärarnas löner. Kanske inte till de nivåer han nämner men jag är klart för höjda löner för duktiga, engagerade lärare som kan motivera sina elever och höja kunskapsnivån i skolan.

Vad det gäller betygen hänvisar jag helt enkelt till Fp´s hemsida. Den beskriver väl varför vi vill ha betyg och i fler steg.

Läs gärna tidigare inlägg i debatten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...