onsdag 26 mars 2014

Konkreta förslag för att lyfta Tunboskolan!

Igår var det barn och utbildningsnämnd i Hallstahammar. Då lämnade Alliansens företrädare konkreta förslag på att lyfta Tunboskolan. 

Vi vill
- att en utvärdering av det sociala teamet på skolan genomförs och presentera för barn- och utbildningsnämnden senast augusti 2014.
- att en arbetsgrupp för genomlysning av Tunboskolans behov och resurser tillsätts. I gruppens ska Barn- och utbildningsnämndens AU-ledamöter ingå, tillsammans med Tunboskolans skolledning samt fackliga representanter.
- att extra resurser tillsätts för att  eleverna i åk 9 ska få all hjälp de behöver för att klara skolan.
- att minst tre av de nya förste lärarna som ska anställas från ht 14 placeras vid Tunboskolan.
- att en satsning på lärarbehörighet och fortbildning genomförs samt
- att en genomlysning av lärarnas administrativa börda och rektors möjlighet till pedagogisk ledning genomförs.

Samtliga förslag röstades ner av den röda majoriteten. 


I debatten om Tunboskolan får jag ofta höra att fler väljer andra alternativ, sjukfrånvaron är hög bland lärarna på Tunboskolan och att resurser saknas och får i stället omfördelas inom skolan för att möta elever i behov av extrastöd. Det vill vi ändra på! Därför vill vi från Alliansen vill satsa på Tunbskolan och ge lärarna bättre förutsättningar att öka kunskapsresultaten. 

Jag möts av kritik (framför allt från Socialdemokrater) för att vi från Alliansen (och jag) svartmålar Tunboskolan.

Såhär ser jag på detta. Jag ser att vi har uppenbara problem med kunskapsresultaten och därför kommer jag med konkreta förslag på hur dessa ska förändras. Det jag är kritisk mot och är den Socialdemokratiska styrningen av skolan i Hallstahammar och det är givetvis inte alltid populärt. Jag är dock övertygad om att konkreta förslag och en vilja att utveckla är det som kan ge våra lärare rätt förutsättningar att lyfta kunskapsresultaten i Hallstahammars skolor.

Hallstahammars elever behöver en politik som tar skolan på allvar och inte gömmer sig bakom bortförklaringar. Våra barn och ungdomar förtjänar bättre.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...