fredag 11 maj 2012

Skolan - en framtidsfråga för Hallstahammar

Om Hallstahammar ska vara en attraktiv kommun att leva, verka och bo i är jag övertygad om att vi måste förbättra vår skola. Hallstahammar har idag en skola som underpresterar, är sämst i Västmanland och har allt för låg måluppfyllelse. 

I åk 8 har vi en måluppfyllelse på 53%! 53% - det innebär att nästan varannan elev inte klarar godkänt i alla ämnen i grundskolan. Det ger mig kalla kårar! Vi har misslyckats!

Grundskolans grundläggande uppdrag är just att elever ska klara målen i skolan och det misslyckas vi med i Hallstahammar! Skolverket inspekterade skolan i Hallstahammar för ett par år sedan - sedan dess har det inte blivit mkt bättre. Hur länge ska detta få fortgå?

Idag väljer familjer att flytta från Hallstahammar pga våra bristande kunskapsresultat i skolan. Så kan vi inte ha det! Jag vill att fler ska bo i Hallstahammar, inte färre. Jag vill vara stolt över skolan!

I helgen är jag på partiråd med Folkpartiet och diskuterar bla framtidens skola kanske jag får med mig några bra idéer hem men jag vill gärna veta vad DU tycker också! Hör av dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...