söndag 20 maj 2012

Skjut gärna på budbäraren - men se till att det händer något!

Inte helt oväntat får jag och mina Allianskollegor en hel del kritik för vårt utspel om skolledningen i Hallstahammar. Främst kommer kritiken givetvis från den politiska majoriteten som tycker att vi borde ha tagit detta internt och förvarnat innan utspelet (?!?). Jag kan dock meddela att den interna vägen har vi försökt med men inte nått fram.

Skjut gärna budbäraren - bara det sker en förändring. Jag blev inte politiker för att bli populär eller för att vara en JA sägare - det finns det tillräckligt många av redan. Jag blev politiker för att jag vill förändra samhället till det bättre - och i en liberal riktning! Jag har sagt ifrån förut och lär göra det igen!

I sak verkar majoritetens företrädare dock hålla med oss. Såväl Vänsterpartiets Rickard Andersson som Catarina Pettersson (S) tystnar när de får frågan om de tycker att tjänstemännen klarar sitt uppdrag. Det talar sitt tydliga språk - vår kritik är inte obefogad! Frågan är dock varför de inte gör något åt det. De sitter ju i majoritet och har all makt i sina händer - ändå händer inget.

Vi kan inte bara reagera på att Hallstahammar ligger efter i skolresultaten längre. Vi måste agera och då krävs mod och handling något majoriteten uppenbarligen saknar eftersom det aldrig händer något.
Om vi fortsätter att bara reagera får vi just det som Catarina Pettersson (S) är så rädd för - segregation. De som inte har möjlighet stannar kvar och har problem att nå kunskapsresultaten medans de som kan flyttar eller söker sig till till andra ställen där deras barn får de förutsättningar inför framtiden som de behöver för att klara grundskolan. Jag är liberal och för valfrihet jag tror inte på att låsa in människor. Men det ska för det inte vara så att man måste flytta sitt barn till en annan skola för att de ska få rätt förutsättningar - alla skolor ska ha en hög kvalité.

Klassresan börjar i klassrummet - Folkpartiet har en tydlig politik för skolan. Tyvärr saknar jag det från majoriteten i Hallstahammar. Jag hoppas att det här utspelet blir en väckarklocka för dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...