torsdag 9 februari 2012

Medborgardialog varför och hur?

Idag kom handlingarna inför måndagens kommunstyrelsemöte. En sedvanlig bunt att läsa igenom. Den här gången var det ett par punkter som jag själv tycker är otrligt intressanta vilket gör att man lägger lite extra tid och kraft på att förbereda sig inför mötet.
En av punkterna handlar om Medborgardialog. I Hallstahammar har vi ett mål om att invånarnas delaktighet i samhället ska öka. Ett sätt är att förbättra medborgardialogen. Men varför ska man ha medborgardialog och hur ska det gå till. Jag blir lite full i skratt när jag läser handlingen.

"Medbrgardialogen är de förtroendevaldas verktyg och ansvar. En grundförutsättning för en givande dialog är att det finns ett genuint intresse från de förtroendevalda att lyssna till och beakta medborgarnas input i frågan. Är man redan klar över hur man vill besluta bör en dialog undvikas som syftar till inhämtning av synpunkter"

Det är jättebra skrivet och helt rätt men frågan är om det efterlevs. Hur många gånger bjuds det inte in till möten för dialog där politikerna redan är solklara över hur de vill ha det. Det är nog det som gör att så många blir besvikna och känner att de inte har inflytande. För hur kan man påverka när beslutet i princip redan är klart? Vilja att lyssna och genuint intresse var det, inte bara vart fjärde år skulle jag vilja tillägga.

Hur tänker jag själv som politiker kring medborgardialog då? Tja jag gillar ju att ha kontakt med medborgare! Jag älskar att träffa människor och jag är ju ett sociala mediafreak. Hjälper det till med medborgardialogen? Självklart! Senast idag blev jag kontaktad av medborgare via sociala media och ganska ofta frågar jag vad "folk" tycker om olika saker oftast innan jag själv vet vad jag tycker.  Jag är dock förvånad över hur få gånger man faktiskt hör av sig som medborgare. Tydligen är det inte alltid helt OK att kontakta en politiker och tycka till. Men det blir bättre ju mer "känd som politiker" man blir och ju mer vänner man har på FB (ha, ha).

Hur som helst - medborgardialog är otroligt viktigt och det ska vi ha mer av! Tycker iaf jag =) Men hur skulle vi kunna öka medborgardialogen i Hallstahammar? Vad tycker du?? Jag vill gärna veta!

Det ska bli spännande att diskutera frågan på måndag. Tydligen ska en styrgrupp tillsättas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...