tisdag 23 april 2013

20 timmar i förskolan - Ja tack!

Imorgon är det barn och utbildningsnämnd och då kommer min motion om 20 timmar i förskolan för alla barn att behandlas. Folkpartiet driver frågan om 30 timmar i förskolan för alla nationellt och det är jättebra. 20 timmar är en bit på vägen och ett första steg vi bör ta i Hallstahammar.

Varför vill jag att vi ska erbjuda alla 20 timmars förskola?
Från början skapades förskolan för att mammor skulle kunna arbeta. Det var organiserad barnpassning. Men med tiden har förskolan fått allt mer av pedagogiskt innehåll. Det är viktigt att vi fortsätter på den vägen. Barn som har gått i förskola klarar skolan bättre.

Vi vet också att förskolan är särskilt viktig för dem som växer upp i utanförskap. Idag har barn till arbetslösa endast rätt till förskola på deltid. Om en vuxen är föräldraledig med ett barn har även syskon endast begränsad rätt till förskola. Vi vet att förskolan lägger grunden för det livslånga lärandet. Därför ska alla barn ha rätt till förskola. Vi vet också att förskolan för många barn är ett sätt att få sammanhang och stabilitet i tillvaron. Alla barn har inte stabila hemförhållanden och då kan förskolan vara den enda fasta punkten i tillvaron.

Folkpartiet tror på människan och dennes egen vilja att skapa sitt eget liv. För att lyckas med det behövs människor med god självkänsla, ett gott självförtroende och kunskap om hur man gör kloka val. Jag tror på människor! Jag vill vara med och bidra till att samhället ger de förutsättningarna och därför vill jag ha en förskola för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...