torsdag 29 december 2011

Ideologi inspirerar

Tänk vad ideologi kan inspirera! Veckan före jul hade vi i Folkpartiet Hallstahammar ett föredrag med vår ombudsman Johan Liljeqvist om liberalism. Jag själv brukar säga att jag  inte blev Folkpartist pga liberalismen utan pga en envis gruppledare och eftersom jag aldrig pluggat statsvetenskap eller någan annan kurs över huvud taget på högskolan för den delen (jag är ju fd ridlärare) så har jag aldrig fördjupat mig i de olika politiska ideologierna mer än genom egen läsning och olika föredrag på utbildningar genom partiet. Därför kanske jag tyckte det var lite extra intressant att prata ideologi och liberalism häromveckan. Hur som helst var det otroligt intressant! Vilka bra diskussioner vi hade - stort tack alla ni som var med!

Rekommenderar ett besök på www.liberalismen.com för mer läsning.
Liberalismen är det ursprungliga namnet på tanken om individens rättigheter och marknadens frihet. Den klassiska liberalen menar att människor har rätt att tänka, agera och handla fritt så länge hon inte använder tvång mot andra.

Ännu intressantare blir det när man kan omsätta ideologin i praktiken och det gjorde vi häromdagen när vi hade extra barn- och utbildningsnämnd. Det är häftigt! En riktig wow känsla för en fritidspolitiker (och ganska nördigt - jag vet). Nu handlade det om gymnasiet och avtal med Västerås om sk frisök för våra elever.
Från Alliansens sida förespråkade vi just frisök för alla elever på gymnasieskolan (även introduktionselever) då vi tror på den enskilda människans inneboende kraft att själv välja vad som är bäst för den. En tanke som grundar sig just i liberalismen och individens rättigheter att tänka, egera och handla fritt. Majoriteten köpte såklart inte våra argument utan klubbade igenom sitt eget förslag som innebär mindre frihet och valfrihet för våra ungdomar i Hallstahammar. Politiker vet ju bäst hur unga vill ha det - eller hur var det nu igen?!

Gott slut på er alla! Jag laddar med mellandagsjobb och lite mer liberal läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...