måndag 31 januari 2011

Förskolan - en återkommande fråga

Häromdagen fick jag ett mail angående förskolan i Hallstahammar. Det var en förälder som var upprörd över barngruppernas storlek i förskolan. Jag kan konstatera att förskolan kommer att vara en fortsatt het fråga i Hallstahammar.

Vi har problem med stora barngrupper i förskolan, i Kolbäck behövs nya förskolelokaler, vi har vid Jan Pers Backe förskoleverksamhet i tillfälliga baracker och stor del av förskolornas utemiljö fyller inte EU reglerna och behöver tas bort/ersättas(den senare frågan kommer jag att debattera kring på kvällens kommunfullmäktigemöte).

Vi behöver helt enkelt ta ett helhetsgrepp över förskolans situation. Jag tycker det har varit ett allt för kortsiktigt tänkande för att lösa förskoleproblematiken. Vi måste hitta lösningar som är bra både i det korta och det långa perspektivet. Jag vill dessutom ha en ökad valfrihet och fler alternativ inom barnomsorgen. Jag tror nämligen inte att samma typ av barnomsorg passar alla.

Hallstahammar är i stort behov av fler aktörer inom barnomsorgnen. Vi borde aktivt söka fler aktörer och få dem att etablera sig i vår kommun. Det skulle gynna företagandet, öka valfriheten och lösa många av de problem vi har kring förskolan.

Är du intresserad av att starta förskoleverksamhet eller någon annan typ av barnomsorg i Hallstahammar - tveka inte! Här finns ett uppddämt behov och många barn! Läs mer om hur du gör på www.hallstahammar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...