lördag 29 januari 2011

En hektisk vecka

Det har varit en spännande och hektisk vecka - politiskt. I måndags var jag, Sigge och Roger på skolbesök på Tunboskolan i Kolbäck. Det var ett mycket intressant besök. Måste säga att jag var riktigt imponerad av åk 9 vi träffade. Vi fick många frågor och eleverna förmedlade sina egna synpunkter på var som var bra och vad som behöver förbättras inom skolans område. Jag har skrivit ner dem alla och tar dem med mig i det framtida politiska arbetet.

Bland annat tog de upp likvärdig betygssättning - en mycket viktig fråga. Betyg ska vara likvärdiga mellan skolor och mellan kommuner.

Vi var lite intresserade av vad eleverna tyckte om satsningen på "En till en" - en elev en dator. Här var tongångarna mestadels positiva även om en del elever framfördre synpunkter på datorernas prestanda som speldatorer. Nu är det ju inte menat att datorerna i första hand ska vara bra att spela på utan vara bra för skolarbetet. Jag är glad att vi kunnat börja satsningen och som ni vet sen tidigare skulle jag gärna se till att även Lindboskolan fick tillgång till "en till en".
Lite roligt var att vi konstaterade att Rogers riksdagsdator var exakt likadan som de Tunboeleverna hade.

Vi hade en jättebra dag och jag vill tacka alla som vi träffade. Det var en mycket givande dag! Konstaterade också att Tunboskolans salladsbord var helt fantastiskt tänk om man fick tillgång till ett sådant varje dag...

Resten av veckan har sedan ägnats åt barn och utbildningsnämnd, Kantzowska direktionen och utbildning i kommunallagen. Mer rapporter om det kommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...