I dagens VLT kan man läsa om "Bristande livärdighet i gymansieskolans betygssättning" utefter en rapport från skolverket som publicerades i går. I VLT rapporteras om jämförelsen mellan några Västeråsskolors betygssättning och elevers resultat på nationella prov.
Resultatet av skolverkets undersökning kan sammanfattas med att vilken skola man går i och vilken lärare man har kan vara avgörande för betygen.
Det konstateras i studien att det är stora skillnader hur olika lärare betygssätter och att indikationen är att betygen inte sätts på likvärdiga grunder. En viktig förklaring som tas upp är att lärare troligen gör olika tolkningar av vad som krävs för ett visst betyg. Många lärare tycker också det är svårt att sätta rättvisa betyg. Glädjebetyg eller snälla G samt att man inte följer de nationella kursplaner som finns tas också upp som möjliga faktorer som påverkar betygsutfallen.
Jag tror inte att den bristande likvärdigheten i betygssättningen är något som bara förekommer i gymnasieskolan. Jag är övertygad om att samma sak förekommer även i grundskolan. I Hallstahammar hade vi för ett par år sedan problemet att eleverna presterade mycket bättre på nationella prov än vad de sedan fick i betyg. För att komma tillrätta med det problemet satsades bla på utbildning av lärare i betygssättning och idag kan vi inte se samma utpräglade problem inom grundskolan i Hallstahammar.
Jag är övertygad om att det är fortsatt viktigt att vi satsar på utbildning och stöttning av våra lärare så att de får rätt kunskap och förutsättningar för att kunna sätta rättvisa betyg. Kunskap om de nationella kursplanerna, läroplanen och vad som krävs för olika betyg är viktiga delar. Här behövs kontinuerliga diskussioner och utbildning för att det ska bli så rättvist som möjligt för eleven. Rektors roll som pedagogisk ledare är en del i uppföljningen och de medarbetarsamtal som genomförs med respektve lärare är ett tillfälle där betygssättning borde följas upp. Betyg ska vara så rättvisa som möjligt! Det hoppas jag att vi alla är överrens om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar