fredag 11 december 2009

Det man lyser på växer

Citatet hittade jag i gårdagens nummer av Dagens Samhälle. På ledarsidan uppmanar man att "Lära av de bästa". Det handlar ännu en gång om skolresultat, elever och lärare. Precis som växter- växer av att solen lyser på dem växer den som får uppmärksamhet.

Jag kopplar genast ihop resonemanget med en föreläsning jag var på i går. Det var UNIONEN som arrangerade en föreläsning för chefer som hette "Visionärt ledarskap".
Föreläsare var en av deras coacher Nina Karlsdotter. Hon berättade att ledarskap för henne handlade en hel del om att "Hitta sin livsuppgift". Hon ställde sedan frågan till oss - Vad är din livsuppgift? Hugger du i sten eller bygger du en katedral?

Jag tror det är viktigt att veta vad man vill - att ha en vision. Jag bygger definitivt en katerdral och för att göra det sätter jag fokus på det som är viktigt. Jag försöker alltså fokucera på sådant som gör att jag når min vision och det gör att jag varje dag kommer närmare och närmare. Det gör det också enklare att välja. Allt är ju så roligt, man vill ju göra allt... men vad är det som för mig närmare visionen?

För att nå min vision behöver jag alltså lära av de bästa och lysa på det som är viktigt.

Nina tog också fram ett annat citat i går: "En ledare är ett föremål som överför ljus, kraft och värme". Citatet kommer från Carl-Fredrik Bennet och handlar igentligen om fysik men fungerar lika bra in på mänsklig ledarskap.

Min förhoppning är att vara just en sådan ledare som genom mitt engagemang och genom min vision överför ljus, kraft och värme som i sin tur utvecklar Hallstahammar mot dess vision "I storstadens närhet".

Min egen vision? Majoritet i Hallstahammar, med mig i täten, så klart!

PS: Har ni idéer om hur man kan uppmärksamma goda förmågor/personer/saker i Hallstahammar och få dem att växa ännu mer, eller hur vi kan lära av de bästa - är ni hjärtligt välkomna att höra av er anna.lundberg@liberal.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...