lördag 17 november 2012

Möten med föräldrar ger ytterligare insikt kring Lokalutredningen



Nu har jag varit med på tre olika möten med föräldrar kring den sk Lokalutredningen i Hallstahammar. Lokalutredningen syftar till att se över hur kommunen skulle kunna minska antalet lokaler med ca 9tkvm i syfte att spara 5Mkr/år. De tre olika förslagen har under våren tagits fram av en utredare.

När vi politiker nu är ute och diskuterar de tre olika förslagen med föräldrar blir jag allt mer övertygad om att skolan engagerar. Föräldrar kommer med tydliga inspel, sypunkter och har flera gånger förberett sig ordentligt inför mötena. På Tunboskolan där vi var häromkvällen hade föräldrarådet förberett med enkäter och tydliga förslag till beslut. Toppenbra och tydligt! Att de dessutom kuppade om hela mötet tyckte jag bara kändes uppfriskande och seriöst. De visste vad de ville och förmedlade det – tydligt! 
VLT skriver idag om mötet och belyser att om skolan i Kolbäck läggs ner riskerar kommunen att tappa innevånare liksom elever. Tydligen gick budskapet fram även till kommunalrådet som kommenterar just detta i tidningen. Jippi såger jag! Det har inte direkt känts som de velat ta det till sig tidigare. 

Jag tycker att det har varit bra att vara ute och träffa föräldrar och lyssna till deras åsikter. Det har inte ändrat hur jag tycker kring frågan i sak, men det har gett mig nya argument, infallsvinklar och stöd i mina åsikter. Jag ska fortsätta lyssna vad föräldrar tycker och sen kommer jag och Folkpartiet på allvar att redovisa vad vi tycker. Det ser jag fram emot! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...