tisdag 6 november 2012

Högre lärarlöner finansieras med minskad lärartäthet i Hallstahammar

Den röda majoriteten i Hallstahammar säger upp lärare för att finansiera de höjda lärarlönerna. Man kan helt enkelt säga att lärarna får betala höjda löner med färre arbetskamrater. Allt annat än enkelt blir det dock att klara kunskapsresultaten och den höga ambition som finns i Hallstahammars mål - en skola i toppklass, med färre lärare. Idag kritiserar jag majoritets prioriteringar i en pressrelease!

 För mig handlar det här helt och hållet om felprioriteringar. Jag instämmer därmed helt i de fackliga representanternas kritik till förslaget att minska lärartätheten för att finansiera de höjda lärarlönerna. De fackliga representanterna hade bidragit med två olika skrivelser inför beslutet i nämnden. Vi har en hög lärartäthet i Hallstahammar idag. Den ska vi ha kvar!

Lärare ska ha bättre betalt! Bra lärare ska ha bättre betalt och lärare ska kunna fokusera på att vara lärare. Det är frågor vi i Alliansen i Hallstahammar drivit och frågor som Folkpartiet tagit strid för på riksnivå. Men att finansiera högre lärarlöner med att säga upp lärare ger mig en besk eftersmak i munnen och känns väldigt fel. Inte lär det locka fler barnfamiljer att bosätta sig i kommunen heller direkt. Och fler behöver vi bli i Hallstahammar, inte färre.

Med minskad lärartäthet och befarade flyttkaruseller i grundskolan blir det troligen också fler som väljer bort Hallstahammars skolor för andra alternativ. Jag är för valfrihet men jag vill inte att man ska välja bort Hallstahammars skolor för att man tycker kvalitén är för dålig. Vi ska ha bra skolor i Hallstahammar och det kan vi ha - bara vi satsar på rätt häst.

Den röda majoriteten prioriterar andra saker framför lärarlöner. Man skulle om man så ville- och det gjorde tex Alliansen i sitt budgetförslag i våras - kunna ställa lärarlönerna mot den röda majoritetens satsning på att driva vidare Folkets Hus i egen regi samt köpet av inventarier och konst i detsamma.

Man kan också ställa lokalutrednings förslaget om en flyttkarusell i skolan mot en flytt av kommunhuset och fundera över vad som ger bäst kunskapsresultat i slutänden. Och då har jag ännu inte blandat in konsekvenserna av majoritetens beslut om att driva vidare gymnasieskolan och vad det betyder för lärarna i grundskolan i form av en lärarkarusell.

Det lär bli en cirkus utan dess like... Jag undrar om majoritetens företrädare verkligen är medvetna om vad deras beslut innebär! Jag är tveksam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...