lördag 18 juni 2011

Besök i verkligheten - tistelodling hör det hemma på förskolan?

Senaste tiden har jag haft möjlighet att besöka Förskolor i Hallstahammar - besök i verkligheten med andra ord. Jättenyttigt och mycket givande för mig! Det är lätt att skapa sig en bild av verksamheten och tro att det är lika i hela kommunen. Jag träffar ju på förskoleverksamheten dagligen genom att mina barn ( je ett i alla fall) fortfarande går på förskolan i Strömsholm. Nu har jag varit på besök på Nyckelpigan och Trollsländan två förskolor i Hallstahammar.

Båda förskolorna har helt andra utmaningar mot vad som finns i Strömsholm. Närmare 50% av barnen har nämligen andra hemspråk än svenska och kommer alltså från andra länder eller har föräldrar från andra länder. Det skapar helt andra utmaningar och jag måste säga att jag är imponerad över det arbete som sker i verksamheterna. Engagerad personal och en aktiv tanke och utvärdering av det egna arbetet sker kontinuerligt. Vi fick se de stora barngrupperna vi debatterat under våren i verkligheten, även om det just de dagar vi kom var ganska glest i barngrupperna då sommarlov och skolavslutningar avlöste varandra.

En sak vi slogs av var dock det bristande underhållet av förskolans utemiljö! Jag vet att många lekställningar tagits bort men det är inte det vi reagerade på. Titta bara på mina bilder. Tistelodlingar och avskavd målarfärg- Vad ger det för bild av vår förskola? Det spelar ingen roll om vi har en bra verksamhet när det första man möts av som förälder är en tistelodling vid trappan. Vi kan inte acceptera att det ser ut såhär! Alliansen kommer att kräva handling! Budgeten för 2012-2014 presenteras på måndag. Där finns konkreta förslag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...