torsdag 5 maj 2011

Friskola eller inte

Idag skriver VLT om att S i Hallstahammar helst vill slippa friskolor. Det finns säkert fler saker S vill slippa om de fick önska av jultomten.

Vi debatterade ansökan om friskolan på senaste kommunfullmäktige - en debatt som tyvärr inte fick så mycket upppmärksamhet just då men som nu kanske kan ta fart igen. Jag själv gjorde ett inlägg i debatten som dessutom ligger väl i linje med det Roger Haddad igår skrev en debattinsändare om igårdagens VLT - fokusera på skolans kvalite och resultat.


Här kommer mitt inlägg från fullmäktige:
En friskola med bra kvalité ser jag som en möjlighet för Hallstahammar.
Dels skulle det ge en möjlighet att öka valfriheten men också en möjlighet att öka kvalitén på vår grundskola.


Kvalitetsnivån på vår grundskola i Hallstahammar lämnar mycket att önska. Vi har tyvärr inte de bästa skolresultaten trots att vi har relativt höga kostnader/elev.

Visst kommer en etablering av en fristående grundskola i Hallstahammar innebära förändringar i den kommunala grundskolan men om förändringarna bara är dåliga håller jag inte med om och därför yrkade jag på att det svar som skulle ges från kommunen som skrivelsen daterad 22 mars 2011 skulle påvisa fler infallsvinklar.

Jag skulle ännu en gång vilja yrka på att skrivelsen ska kompletteras med fler aspekter och att tex jämförelser med andra kommuner ska göras innan svaret skickas in men eftersom svaret ska skickas till skolinspektionen redan den 29 april inser jag det omöjliga i detta och yrkar därför i stället på att ansökan tillstyrks med motivering att det ökar valfriheten för våra elever .

Som komplement ska dessutom anges att skolinspektionen nogsamt ska bedöma kvalitén på Kunskapsakademiens förskoleklass, grundskola och fritidshem innan de beslutar om godkännande av huvudman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...