lördag 21 maj 2011

En till en - ett sätt att möta elevers olika behov

Nu har SKL uppmärksammat frågan och genomförde häromdagen ett seminarium med fokus på just det. Rubriken " En dator per elev möter elevernas olika behov"

Jag skriver en hel del om sociala media och datorer i skolan. Dels tror jag att det är en utveckling vi inte kan blunda för, inte ens i skolan men dels tror jag också att det kan utveckla kunskapsresultaten till det bättre - något som behövs såväl i Hallstahammar samt hela landet. Dessutrom är dte ju så himla roligt! Om sedan "tekniknördar är framtidens rockstjärnor " eller inte får du själv avgöra.

Skolan måste ge elever i behov av stöd den hjälp de behöver för att klara kunskapsmålen. För att klara det behöver vi tänka nytt! Jag tror att det här kan vara ett sätt - givetvis av flera men ändå. Just nu är jag nämligen lite oroad för att vi i Hallstahammar inte klarar av att ge våra elever det stöd de behöver. Har jag rätt eller fel? Hör gärna av dig med synpunkter!

2 kommentarer:

  1. Vi håller på att införa En till En på vissa skolor i Örebro. Jag tror det är ett utmärkt sätt att möta eleverna och utveckla lärandet! Det viktiga tror jag dock är att initiativet kommer från skolorna själva, det är svårt att implementera reformer av det här slaget utan stöd hos personalen. Det kräver ju en hel del förändringar av arbetssätt.

    SvaraRadera
  2. Håller med - vi har en skola med En till En i Hallstahammar. Viktigt är att pedagogiken hänger med i införandet men jag är om jag ska vara ärlig lite osäker på hur det fungerat hos oss.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...