tisdag 24 juni 2014

Läxor skapar debatt

Lite drygt en vecka efter debatten i kommunfullmäktige kan jag konstatera att frågan om läxor berör och skapar debatt. Oavsett om man är för eller emot läxor så är det många som tycker till i frågan och det är bra. Det lyfter skolfrågan och för mig är den den enskilt viktigaste frågan inför valet 2014. I Hallstahammar behöver kunskapsresultaten bli bättre och alla elever få det stöd de behöver för att nå målen och lämna åk 9 med godkända betyg.

Läste just kommunalrådet i Hallstahammar (S) inlägg på Facebook med anledning av debatten och konstaterar att även hon är berörd. Tyvärr har hon inte offentlig profil så jag kan kommentera inlägget men konstaterar att hon anklagar mig och Folkpartiet att nedvärdera lärarnas kompetens.

Tycker att det är precis tvärt om. Jag tycker att lärarna är de som har kompetensen och borde avgöra när, hur och om läxor ska ges. Jag tycker också att lärare ska ha högre lön, få möjlighet till fortbildning, minska administrationen tex genom central rättning av nationella prov och jag vill öka tillgången på speciallärare i skolan. ( mer om våra skolförslag hittar du här) Är det att nedvärdera lärare? Tvärt om.

Lärarförbundet, läsare i VLT och lärare tycker att förslaget om läxfri skola i Hallstahammar är att gå för långt som politiker. Jag håller med! Lärare ska besluta om läxor - inte politiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...