fredag 13 september 2013

Bra lärare ska ha bra betalt!

Idag presenterar Alliansens partiledare en rad satsningar på skolområdet! En av satsningarna handlar om en utökad satsning på förstelärartjänster. Bra lärare ska ha bra betalt och jag jublar över den här satsningen.

Något jag dock är mer tveksam till är Hallstahammars syn på den här frågan. Jag har hört att man i Hallstahammar funderar på att tjänsterna ska vara på ett år i taget. Hur blir det då ett karriärsteg?

Ska vi höja statusen på läraryrket ska vi mena det också och ge bra lärare bra betalt. När dessutom regeringen idag tillsätter ännu mer resurser till satsningen och tydligt markerar att det är en permanent satsning då undrar jag helt enkelt. Hur tänkte man nu i Hallstahammar?

Satsbidragen täcker hela kostnaden för löneökningen så oavsett står inte kommunen någon som helst risk  i den här satsningen. Jag tycker att bra lärare ska ha bra betalt. Inte bara i ett år.

Läs också Rasmus  och Staffans inlägg på samma ämne

2 kommentarer:

  1. Då skall dåliga lärare ha sämre betalt.
    Det vore logiskt.

    SvaraRadera
  2. Nej vi vill höja lärarnas status och ge alla lärare mer betalt. Därför la vi in ökning av lärarlöner i budgeten för varje år framöver. Tyvärr valde majoriteten en annan linje och la bara in påök i ett år.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...