onsdag 5 december 2012

Betyg varför då?

Om någon vecka är det dags för jullov för alla barn och ungdomar. För flera väntar också det första betyget. Nu kommer nämligen betygen från åk 6 och i ny betygsskala. Jag är för betyg. Varför? Jo som politiker har jag väldigt få möjligheter att följa upp verksamheten som bedrivs. Jag besöker verksamheten men jag är fortfarande fritidspolitiker och kan omöjligt vara insatt i alla detaljer. Betyg  är ett sätt att följa upp och som är tydligt och det jämförbart. Vi kan följa utvecklingen av betygen och vi kan prioritera insatser med hjälp av dem och resultat på nationella prov.

Igår fick vi en redovisning av nationella prov i åk 3 och 5. Jag konstaterar att det är väldigt stora skillnader på resultaten. När vi ser det som politiker kan vi prioritera insatser och följa upp verksamheten bättre. För ett par år sedan fick vi de här signalerna först på i slutet av grundskolan. Då var det lite sent för att kunna rätta till kunskapsbrister och vända  trenden. Idag är det mkt tydligare. Vi har skriftliga omdömen, nationella prov i åk 3 och betyg från åk 6. Det gör att vi kan sätta in insatserna tidigare och ge de elever som behöver det mer stöd eller utmaningar. Det kommer ge bättre skolresultat på sikt och ge fler som klarar av skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...