onsdag 28 september 2011

Livskunskap - vad är det?

I måndags var det första fullmäktige för hösten och det märktes. Vi var sugna på att debattera i talarstolen.
En fråga som väcktes av min kollega Sigge Synnergård var ämnet Livskunskap i skolan. Sigge har tagit reda på vad det är för ämne och efter radiodeinslag i programmet Kobra samt att bla skolinspektionen reagerat ville Sigge veta om ämnet förekommer i Hallstahammars skolor. Det gör det tydligen men ingen vet i vilken form undervisningen bedrivs och utefter vilket material. Frågan lär därför återkomma igen.

Lärarnas nyheter har samlat en rad artiklar om ämnet livskunskap och när man läser en del av dem börjar man fundera.

Jag själv lovade att ta upp frågan i Barn och utbildningsnämnden och där kom den faktiskt upp igår. Jättebra tycker jag. Om ingen vet hur ämnet bedrivs och med tanke på det Sigge fått fram om ämnet måste vi ta reda på hur det fungerar i Hallstahammar.

Fick veta att dotterna har ämnet i skolan - så det blev genast förhör - vad gör ni? Nu tror jag att just ettorna arbete handlar mycket om kamratskap och hur man beter sig mot varandra på ett väldigt enkelt sätt - men vet jag det? Nej!

Frågan kommer snart upp igen i nämnden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...