fredag 23 september 2011

Länsresa med många nya intryck

Igår var jag på länsresa med VKL - Västmanlands kommuner och landsting.  Vi besökte bla Norberg, Fagersta och Skinnskatteberg och fick lära oss mer om kommunerna och dess framtida utmaningar. Väldigt intressant och matnyttigt. .Fick bla en föredragning av Fagerstas kommunalråd Stig Henriksson som förklarade varför Fagersta (som enda?!) kommun inte vill växa i invånarantal och varför de vill att ungdomarna ska flytta från Fagersta efter avslutad skola. Intressant och tankeväckande även om jag inte vill överföra samma tankar på Hallstahammar.
Vi fick också lära oss en hel del om gruvdrift. När jag såg programmet inför dagen så måste jag erkänna att jag var lite fundersam - men oj vad jag blev överraskad, i positiv mening och vad jag lärde mig mycket. Det var otroligt intressant och även om vi kanske inte kommer att starta gruvdrift i Hallstahammar i framtiden så kommer det att påverka oss och det måste vi ha beredskap för.
Bla måste järnvägen byggas ut och jag såg genast möjligheten till dubbelspår och tågstopp i Strömsholm =)

Lovar att bli bättre på uppdateringar framöver. Skyller på två veckors sjukdom och dotter som upptäckt SvT Play på datorn och vill kolla på "Uppdrag i naturen" varje morgon. Blir att köpa en dator till snart. Idag är dte besök på Kantzowska gymnasiet tillsammans med Roger Haddad som gäller! Rapport om det kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...