tisdag 15 juni 2010

Olika politiska metoder - kärnfråga

I går bröt sig Greenpeace in på kärnkraftverket i Forsmark för att uppmärksamma och protestera mot torsdagens riksdagsomröstning där man förväntas besluta att ge klartecken att byta ut gamla kärnkraftsreaktorer mot nya.

Det jag och många andra tycker är mest upprörande är inte att Greenpeace protesterar utan att det var möjligt för dem att ta sig så långt in på ett kärnkraftverk.

FP´s egen Carl B Hamilton sågar säkerheten och jag håller med. Jag håller idag till och med Mona Sahlin som till TT säger "Det är fel metoder och det är farliga metoder. Debatten ska föras i riksdagen och med demonstrationer utanför riksdagen".

Precis som mordförsöken i Hallstahammar är det här politiska metoder som står så långt ifrån min vardag som kommunpolitiker det någonsin kan. För mig handlar politik om demokratiska processer och att förändra vardagen. Greenpeace metoder är fel och farlliga!

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Metoden som Greenpeace använde sig av är farlig, ja! Men tyvärr så anser jag den nödvändig för att belysa problemen med den "SVENSKA SÄKRA KÄRNKRAFTEN" (och andra länders). Att den inte är så säker som det svenska folket och omvärlden invaggas i att tro!

    Åke

    SvaraRadera
  2. Hej,
    vi som jobbar med kärnkraft tycker inte detta är särskilt anmärkningsvärt. De yttre industristaketen syftar till att larma och fördröja intrång. Vi skulle kunna bygga en kilometer högt staket och det skulle ändå gå att ta sig in via fallskärm om man så vill. De vitala säkerhetssystemen är däremot skyddade och dit är Greenpeace chanslösa att ta sig in.
    MVH Oskar

    SvaraRadera
  3. Hej Åke
    Belysa problemen kan man göra på andra sätt än att bryta sig in på kärnkraftverk. Jag själv är dock för kärnkraften som energikälla i Sverige och tycker att vi behöver förnya de reaktorer vi har idag.

    SvaraRadera
  4. Hej Oskar
    Skönt att höra, speciellt från en som verkar insatt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...