måndag 21 juni 2010

Hörni visst är det kul med mål och budget...

Ja, det var inledningen på mitt första debattinlägg i dagens fullmäktigedebatt kring mål och budgeten. Ingen sa ja, men det kanske inte var så konstigt, det är ju inte riktigt som "Lotta på Liseberg" där publiken hänger på och svarar en.

Och publik förresten, jag tror det var en på åhörarläktaren, en VLT jorunalist och så mannen som sköter närradion då förstås - jag får justera till två. Hoppas att fler lyssnade på oss via radion och läser eventuella uppföljande artiklar i morgon.

Hur gick budgetdebatten då? Jo precis som vanligt. Kommunalrådet pratade länge och väl, V representanten hängde på och sen var det vi från Alliansen som hängde på. 21 inlägg blev det tillslut tror jag ordföranden summerade till. Tre av dem från mig, så lite träning fick jag allt. Tyvärr slutade debatten som valigt också. Röstning, Alliansens förslag förlorade och vi reserverade oss hela bunten.

Det som känns bra är det genomarbetade motförslag vi från Alliansen presenterade. Det är ett gediget dokument som vi nu har som bas inför höstens valrörelse.

Vill du läsa mer om vad jag sa i talarstolen? Här kommer ett smakprov:

"- Hörni visst är dte kul med mål och budget?!
Idag ska närmare 718,5Mkr fördelas. Det känns extra spännande idag eftersom det är valår och idag 90 dagar kvar till valet den 19 september.
Alliansen tar ansvar och Hallstahammar kan bättre - det är Alliansens inledning på budgeten för 2011 och det är precis vad vi siktar in oss på.
Hallstahammars innevånare står inför hösten inför ett vägval när det gäller kommunens framtid. De vägval de kommer att göra kommer att styra den kommande mandatperioden och det ska bli olidligt spännande att de vad de väljer. Jag kommer givetvis göra allt som står i min makt för att de ska välja Alliansen, Folkpartiet och då helst kryssa mig. Jag tror på Hallstahammar och jag vet att Hallstahammar kan bättre!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...