tisdag 8 juni 2010

Åk 4 och 5 - dags att reagera!

I dag (ja man hinner faktiskt med en del saker även före kl 7 på morgonen) blev jag varse att alla inte uppfattat Tommy Persson (S) idé om att flytta åk 4 och 5 från Strömsholm till Tunbo för att i stället få loss lokaler och utöka förskolans verksamhet.

Jag är övertygad om att frågan kommer att komma upp som en del i förskolans framtid på kommande barn och bildningsnämnd. Det är alltså dags för er som inte vill att åk 4 och 5 ska flyttas att reagera!

Jag vet att det finns andra sätt att lösa förskolans utmaning på. Att uppmuntra alternativa verksamhetsformer, samverka med kyrkan och skapa fler avdelningar i befintliga lokaler är lösningar som jag förordar.

Att flytta åk 4 och 5 till Kolbäck är ingen lösning jag gillar! Det ska jag försöka göra så tydligt som möjligt men det är också viktigt att du som kommuninnevånare reagerar, agerar och talar om vad du tycker! Du kan påverka men det gäller att göra det i tid!

2 kommentarer:

  1. Hej. Det är konstigt att de styrande politikerna inte ser saker tidigare. Här har man sålt två skolor(Tuna o Vallmo till under pris) och bara några månader senare så har man brist på dagislokaler. De finns ju till och med förslag på att bygga nytt, dessa skolor kunde man väl göra om till dagis/fritids verksamhet på ett bra sätt. Det finns ingen långsiktighet alls i kommunen, änndå har ju de styrande suttit i "100 år" Jag hoppas verkligen att det blir någon förändring i höstens val....

    SvaraRadera
  2. Hej Bo
    Just det du skriver - att bygga om tex Vallmoskolan till förskolelokaler hade vi som förslag. Det skulle dock kosta 12Mkr i de beräkningar som presenterades och det var ganska häftigt men flytttar man varje vägg i lokalen så kostar det ju.
    Långsiktighet är något jag ständigt efterfrågar. Vi måste tänka både på vad som är bra här och nu samt på vad som är bra i framtiden.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...