torsdag 17 december 2009

Ny skollag

Efter två dagar på konferens med jobbet försöker jag läsa ikapp tidningar och e-post. Det tar en liten stund. Är glad över att min insändare angående skolresultat kom in i VLT i går. Vi hade även fått med en liten notis om vår Allians budget och jag hoppas att det snart kommer mer på det temat. Mer om budgeten lovar jag att skriva under morgondagen.

Det mest uppseendeväckande som hänt tycker jag dock är den nya skollagen som Jan Björklund presenterat. Det är en modern skollag för kunskap, valfrihet och trygghet.

En del i skollagen handlar om att man inte får fastanställa lärare utan behörighet. Det tycker jag är bra. Dels tycker jag det höjer statusen för de som faktiskt är utbildade och dels så tror jag att behöriga lärare är en av pusselbitarna för bättre resultat i skolan. Jag är väl medveten om att det finns lärare som inte är behöriga som är jätteduktiga - de ska stöttas för att avsluta sin examen genom tex lärarlyftet. Duktiga, välutbildade och engagerade lärare är otroligt viktiga och de ska vi ha fler av!
En annan del i skollagen handlar om ökade rättigheter av stöd och hjälp för elever som inte klarar målen och en tredje del handlar om att friskolorna ska ha samma regler som kommunala skolor.Friskolor måste tex ha skolsköterska, bibliotek och SYO konsulent, något de tidigare inte behövt.
En bra skollag tycker givetvis jag som Folkpartist. Nu ska jag läsa in mig på detaljerna och fundera över vad de kan innebära för oss i Hallstahammar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...