måndag 21 december 2009

LOV- lagen om valfrihetssystem

Idag är det budgetdebatt i fullmäktige och jag har i helgen suttit och förberett olika inlägg som jag vill föra fram i talarstolen. Det är kul men ibland svårt att få till det, man vill ju säga nå´t bra och ändå vara tydlig så alla förstår vad man menar. Och så vill man ju vara lite vass men ändå inte för vass osv. Tja, nu är i alla fall inläggen färdigslipade och det är bara att ladda upp för eftermiddagen. Träning ger ju färighet heter det och jag tänker träna.

En av de delar som jag kommer att beröra i eftermiddag är Valfrihet. Som Folkpartist och liberal tycker jag att den enskilda människans möjligheter till olika val är oerhört viktigt. Därför blev jag lite glad när jag nu på morgonen såg en annons från Västerås stad i VLT- "Informationsmöte kring LOV för dig som vill bli leverantör kring LSS, ledsagningsservice för funktionshindrade." Västerås har kommit mycket längre än vi i Hallstahammar kring valfrihet. Man har valfrihet både inom barnomsorg, äldreomsorg och hemtjänst och inom kort då även inom ledsagningsservice. Varför kan vi inte utveckla valfriheten även i vår kommun? Vi har fått ett bidrag på 1,7Mkr för att undersöka möjlighetarna, men vad har hänt? Noll och inget.

Snart får vi väl skicka tillbaka pengarna till staten igen och det tycker jag vore väldigt synd. Jag vill införa valfrihetssystem i Hallstahammar och jag är övertygad om att det går att genomföra utan att äventyra den kommunala ekonomin. Jag tror i stället att ett införande av LOV kan stärka kommunen, öka kvalitén, ge nöjdare kunder samtidigt som vi kan utveckla det lokala företagandet - ett annat av de områden jag tänker beröra i eftermiddag.
Håller tummen för en lyckad dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...