fredag 7 oktober 2011

Storsatsningar på matte och lärare!

3,8 miljarder till lärarreformer i höstens regeringsbudget känns jättebra! När jag läser förslaget  kan jag bocka av i stort sett samtliga punkter som viktiga satsningar för Hallstahammar. Det är precis det här jag upplever att vi behöver satsa på i vår kommun för att spetsa oss på skolområdet. Det är bara en sak jag saknar på lärarsidan - höjda lärarlöner för de duktiga lärarna  - men det är ju en kommunal angelägenhet så den får jag ta med mig i vårt kommunala arbete framöver.
Den andra satsningen i årets budget som berör skolan är Mattelyftet på 2,6 miljarder. Efter att ha läst på en hel del om våra resultat på just mattesidan och diskuterat elevers mattekunskaper med lärare är jag övertygad om att den här satsningen behövs i Hallstahammar!

Min egen dotter har ju precis börjat skolan och jag är väldigt glad att hon fått en lärare som har extra kunskaper just på matteområdet. Att anställa lärare med extra mattekunskaper är en medveten satsning för att kompensera tidigare brister. Jag kan personligen inte jämföra med något annat än min egen skolgång men såväl i förskoleklass som nu i ettan märks det att matten fått ett uppplyft. Att läraren sedan använder en i grunden finsk mattebok gör att mitt förtroende ökade bara av det. Finland har ju erkänt bra skolresultat i såväl PISA som SALSA undersökningar.

Med regeringens satsningar har vi fått bra tillskott för att klara av framtidens utmaningar inom skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...