måndag 24 oktober 2011

Skolbesök på St Ilian i Västerås

I förmiddags hade jag förmånen att tillsammans med Roger Haddad besöka St Ilian skolan i Västerås. Anledningen att jag ville besöka dem är att de arbetat framgångsrikt med matteutvecking och elevsociala team , det senare något som vi diskuterar att införa även i Hallstahammar.

Linda, skolans matteutvecklare och pristagare av tekniska föreningens lärarpris, tog utmärkt hand om oss och berättade om såväl matteutveckling som elevsociala team, profiler, problemlösning och mycket mycket mer. Till sin hjälp hade hon såväl rektor, elever och anställda från skolan. Bla fick vi träffa studievägledaren Anette, som 2008 fick utmärkelsen årets karriärvägledare. (Bild Linda & Anette)

När jag nu i efterhand skriver det här blogginlägget och letar länkar inser jag vilka proffs jag just träffat! Så kul och mycket imponerande!

Och vad mycket jag fick med mig! Har fått idéer om såväl läxläsning, profiler, IUP (individuella utvecklingsplaner) som om hur man praktiskt kan arbeta med såväl stöd för elever i behov av det samt extra utmaningar för de som har lättare för sig i skolan. Jag kommer på mera hela tiden...

Jag måste också säga att jag är imponerad över såväl engagemang som kreativitet och struktur på St Ilian. Det var ordning och reda på det mesta men samtidigt nytänkande!  Tex använder sig lärarlagen av bloggar för att förenkla informationsspridning om tex läxor. Plus i kanten från ett socialt mediafreak som mig =)

Skolan har såväl ma profil som extra problemlösningslektioner och en jätteintressant idé om hur man kan arbeta i olika arbetslag med fokus på ämnen. Här brevid ser du två exempel på eget material man tagit fram för just problemlösning i matte.

Jag har många intryck med mig hem och blivit styrkt i en hel del av de frågor jag driver kring skolan i Hallstahammar. Frågan är nu bara hur jag kan förmedla allt vidare till mina kollegor och få det till praktisk handling även i Hallstahammar...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...