onsdag 26 oktober 2011

Klart Sura vill gå ihop med andra kommuner...

..det hade jag också velat om jag var kommunpolitiker i Surahammar och stod inför faktum med besparingsprogram och skuldberg. Men ska vi slå ihop Hallstahammar och Surahammar till en kommun ? Nej inte om jag får bestämma.

Ökad samverkan mellan kommunerna är jag dock mer öppen för. Goda exempel finns från andra som lyckas. Se bara på Norberg, Fagersta och Skinnskatteberg för att ta nära exempel i Västmanland. De har en del gemensamma funktioner, tom nämnder och lyckas vad jag förstår ganska bra med det.

Men för att lyckas med samverkan behöver man kunna komma överrens, ja kanske tom gilla varandra lite. I Hallsta/Sura kanske vi inte har riktigt samma uförutsättningar för lyckad samverkan. Det senaste samverkansprojektet Kantzowska gymnaiset gick ju sådär och bättrade väl intedirekt på de positiva relationerna mellan de båda kommunerna. Men som sagt samverkan kan vara en möjlighet - sammanslagning med Surahammar- Nej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...