onsdag 20 oktober 2010

Larmrapport - usla lektioner i matematik

Igår presenterades en ny larmrapport från Skolinspektionen angående matematiklektioner på gymnasiet.

Jag är tror inte det bara är på gymnasiet vi har de här problemen, tyvärr. Här tror jag är ett av grundproblemen till att vi inte lyckas förbättra skolresultaten i Hallstahammar. Vi behöver våga tänka annorlunda och få elleverna att förstå vad de lär sig, inte bara lära sig utantill utan att förstå.

Det finns dock de skolor och lärare som tänker lite annorlunda -en av dem finns i Hallstahammar på Lindboskolan och igår fanns en stor artikel om honom i VLT (dock inte på nätet). Rickard använder "det stora klassrummet" - verkligheten och får eleverna intresserade och engagerade. Hoppas att det också ger resultat i statistiken för måluppfyllelse.

Nästa vecka ska barn och bildningsnämnden ha konferens kring skolan i Hallstahammar. Jag ser fram mot att träffa rektorer, lärare och ledning och lyssna på det de har att berätta.

Vi har en gigantisk utmaning framför oss kring att förbättra kunskapsresultaten i Hallstahammars skola - en utmaning jag gärna jobbar vidare med.

2 kommentarer:

  1. Martin Carlbinder22 oktober 2010 kl. 11:33

    Hej!

    Jag tycker att du ska komma upp till KZ och prata med våra mattelärare. De arbetar mycket hårt för att reparera de problem som skolverkets granskning tar upp.

    Vänliga hälsningar

    Martin Carlbinder

    SvaraRadera
  2. Härligt att arbetet är igång. Kommer gärna på besök för att se hur det går.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...