onsdag 13 april 2011

Vad ska styra beslut - hjärta eller hjärna?

Jaha, då är beslutet om Kantzowska gymnasiet fattat i första instansen - kommunstyrelsen.

Debatten går givetvis hög - alla säger nu sitt och är upprörda och oavsett politisk sida så får vi som politiker nu stå till svars för våra åsikter - vilket jag personligen tycker är bra. Vi ska ifrågasättas. Våra beslut ska synas i sömmarna och vi ska vara beredda att argumentera för vår sak.

Jag är dock helt trygg med att det beslut jag kommer att förorda i kommunfullmäktige är det rätta och det kommer jag också att argumentera för.

Visst vore det bra med ett gymnasium i Hallstahammar - men till vilket pris?
Är vi beredda att ta pengar från förskola, skola och omsorg för att driva ett gymnasium? Är vi beredda att äventyra den kommunala ekonomin för att vi absolut ska ha ett eget gymnasium, ett gymnasium som dessutom får en kostym storlek XXS och samtidigt inte rätt förutsättningar att lyckas.

Nej, det tycker inte jag och det står jag för! I den här frågan måste vi använda oss av hjärnan titta på de faktiska siffrorna. logiska argumenten och faktiskt vara realistiska. Ett gymnasium i Hallstahammar - javisst men inte till vilket pris som helst!

3 kommentarer:

  1. Det är bara en sak som är fel: beslutet skulle ha tagits för länge sen, nu måste många elever bryta upp från sina klasser och invanda miljö, för särskole-eleverna är detta speciellt jobbigt. Man har vetat länge att det är få sökande till skolan, och att den kostar för mycket, varför då ta in nya elever som ändå inte kan gå klart där?

    SvaraRadera
  2. En mycket bra fråga jag framför allt tycker du ska ställa till den sittande majoriteten.

    Att vara politiker innebär ibland att man måste fatta svåra beslut - det här är ett sådant. Det viktiga är att vi ser det bästa för Hallstahammar idag och i framtiden och inte duckar inför fakta.

    SvaraRadera
  3. Vet att jag fått ytterligare en kommentar som nu tagits bort av den som skrev den- kommer att publicera den igen och svara på den

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...