tisdag 26 april 2011

Kvällens debatt kring Kantzowska

Vad ska styra beslutet kring KZ- hjärta eller behövs det också hjärna?
Debatten om Kantzowska gymnasiets vara eller inte vara har gått hög de senaste veckorna eller rättare sagt de senaste åren . Frågan har funnits högt på agendan nu i flera år.
Det återkommande senariet i frågan är också att det är panik in i det sista inför besluten. Nya utredningar och förslag lanseras upprepade gånger i sista minuten och oavsett vilka beslut som fattats så håller inte kalkylerna i slutänden. Senast för ett år sedan fattade vi beslut om att riksprislistan skulle vara ett tak för att driva ett gymnasium i egen regi – med facit i hand lyckades inte det och den utredning som gjordes kring framtiden 2009 visar sig idag - inte stämma på många punkter.
Jag förstår att många nu är upprörda och känner sig lurade. Det gör jag med. Jag känner mig också lurad.

Mycket av debatten kring Kantzowska har handlat om känslor- hjärta och väldigt lite om logik, realism och vad kostnaderna för ett fortsatt Kantzowska i majoritetens kostym kommer att bli. Jag vet idag – NU - fortfarande inte vad kostnaderna skulle kunna bli med det förslag som idag presenterats. Är det rimligt att fatta beslut på sådana grunder? Än mindre vet vi idag hur förslaget kommer att finansieras.

Är det från förskolan, Christina och Richard - med de stora barngrupperna som vi debatterat de senaste månaderna, är det från grundskolan med det sviktande kunskapsresultaten eller är det kanske omsorgen som påvisat stora brister den senaste tiden som ska få stå tillbaka?
Är ni, *peka på majoriteten* majoritetens företrädare beredda på den prioriteringen och de protester som kommer i kölvattnet av de kommande besluten?
Visst vore det bra med ett gymnasium i Hallstahammar - Ett gymnasium måste ha en realistisk grund att stå på för att lyckas.
Till vilket pris kommer gymnasiet att drivas enligt majoritetens förslag? Jag vet inte och därför välkomnar jag Sigge Synnergårds förslag på en ytterligare utredning och tillstyrker det förslaget.
Ett gymnasium i Hallstahammar - javisst men med rätt grundförutsättningar och inte till vilket pris som helst! Se hur det gick i Kungsör. Lär av andra!
Tyvärr spelar det ju inte så stor roll vad just jag tycker – jag sitter i opposition och vad vi tycker spelar sällan roll för den sittande majoriteten .
Jag tillstyrker Sigges yrkande på en ytterligare utredning kring kostnaderna men om det inte tillstyrks är jag ärlig och förordar en realistisk omstart med tillägget andra att satsen och tilläggsyrkandet kring åk 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...