Brister i kunskapsresultaten i skolan ska tas på största allvar!
VLT har i en artikelserie de senaste dagarna tagit upp problemet med bristande kunskapsresultat i Kolbäcksdalen (Hallstahammar/Surahammar). "Elever ligger efter på gymnasiet" tog upp resultaten på nationella proven.
"När man jämför resultaten från de nationella proven från i våras i svenska, engelska och matematik mellan landets niondeklassare ligger Kolbäcksdalens tre högstadieskolor långt ner. I flera av de största ämnena har de bland de 10–20 procenten sämsta resultaten i hela landet"
Flera rektorer har uttalat sig att man inte ska oroa sig över detta. För detta får de idag svidande kritik av Experten och skolutvecklaren Per Binbach.
Även jag är kritisk! Vi ska ta bristande skolresultat på största allvar! Nu vet jag att rektorn på Lindboskolan gör mycket för att utveckla skolan och detta är ingen kritik till det arbetet men jag är kritisk till att man bagatelliserar oron. Vi måste ta denna oro på största allvar och göra allt som står i vår makt till att förbättra kunskapsresultaten på våra skolor. Jag tror att vi gör våra barn och ungdomar en stor otjänst annars. Brister i kunskapsresultat i grundskolan har förödande konsekvenser för enskilda som sedan inte kommer in på en gymnasieutbildning eller kan få ett jobb. Hög ungdomsarbetslöshet och bidragsberoende för unga i tidig ålder är inget vi ska sträva efter - tvärt om.
Som politiker tar jag den här signalen på stort allvar! Tyvärr känner jag igen mig i många av de förklaringar som Per Binback tar upp i artikeln i VLT idag. Jag har hört dem alla, tyvärr.
Nu vet sedan tidigare att jag varit kritisk till skolans ledning i Hallstahammar. Min åsikt där har inte ändrats. Var fjärde elev i Hallstahammar lämnar grundskolan utan godkända betyg. Det duger inte!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar