tisdag 23 mars 2010

S Prioritet - sommarjobb till ungdomar, eller?

Häromdagen kunde vi i SvD läsa att S styrda kommuner ska prioritera sommarjobb åt unga. Hallstahammars prioritering kommer dock inte att ändra antalet sommarjobb. Det kan vi idag läsa i VLT. 32 ungdomar erbjuds feriejobb det är lika många som förra året.

Kallas det för prioritering?

Kan inte annat än hålla med Roger Haddad att det känns som ett panikutspel av Mona Sahlin. Ett utspel som dessutom inte är förankrat i den egna partiorganisationen.

Läs också Per Althenbergs inlägg om arbetslösheten och Christers betraktelser samt Mark Klambergs reflektioner kring SCB statistiken kring arbetskraften i Sverige.

1 kommentar:

  1. Min egen erfarenhet av detta är från den rengiga sommaren 1992, om inte minnet sviker mig. Tillsammans med andra ungdomar fick jag kratta gångar och och utföra diverse pyssel på det privata företaget Kabe Sommarland som husade på en gammal soptipp inne i centrala Jönköping.

    Alla hade olika tider, men en kille hade otroligt udda tider. Som ett schema med tredje dimensionens logik. Det visade sig senare vara Jönköpings värsta bråkstake som var där på samhällstjänst... Vilket minne från den sommaren!

    Ett annat minne som satte sig är att en dag regnade det så mycket att vi inte hade en enda besökare på hela dagen!

    Ett tredje minne är en av de rara tjejerna i kassan som klagade på dålig självdisciplin att hon aldrig kunde stänga av TV:n. Själv hade jag ingen TV i min studentlya. Hon kom med den geniala idén att jag kunde få hennes TV.

    Jag träffade min kompis Mickes mamma första gången när hon hjälpte mig att åka hem till denna rara "tjej-i-kassan" i Ekängen, mot Huskvarna, för att hämta TV:n...

    Det gick bra och vi hittade rätt. Väl där hade den rara tjejen en kompis på besök som frågar "vad gör han??? Ska han ta din TV???".

    Spännande äventyr. Jag och "min flickvän", som tjejerna trodde, (Mickes mamma) kliver in i en okänd lägenhet och greppar en TV...

    Nåja. Det slutade bra i alla fall! :-)

    ***
    Jag är inte helt säker på att det är denna typen av sommarjobb som Sverige behöver, även om dom för all del kan vara givande.

    Jag skulle hellre se en uppmjukning av reglerna kring starta eget bidraget. Att man, under kontrollerade former, kan få det även när man har fast arbete.

    Det behöver inte vara samma summa som idag, men en viss hjälp på traven. Som stöd och uppskattning till ambitiösa själar. Givetvis kopplad till en motprestation i form av kvalificerad rådgivning.

    Det kan skapas sommarjobb på det viset också!! :-)

    Men ärligare och mer meriterande än att kratta gångar på ett sommarland på ruinens kant...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...