måndag 8 mars 2010

Dagens tankar:Dörrknackning, Jämställdhet och Valfrihet.

Såhär såg vi ut igår när vi knackade dörr jag och Jenny. Lika glada som vi ser ut på bilden nästan lika glada var de flesta som öppnade när vi knackade på. Jag måste också säga att jag fick mer idéer och tankar med mig hem än vad jag trodde att jag skulle få.

Många hade synpunkter om saker vi kan förbättra i Hallstahammar. Givetvis var snöskottningen en stor fråga men också äldreomsorg, hemtjänst och barnomsorg var områden där vi fick många synpunkter med oss i bagaget hem.

Idag är det internationella kvinnodagen och därför uppmärksammas idag bla våld mot kvinnor, jämställdhet och kvinnors situation i olika länder. VLT skriver om delad föräldrarledighet och hur en barnfamilj i Västerås gör för att leva så jämställt som möjligt.

Jag tror att var och en själv måste hitta ett sätt som passar ens egen familj. Hemma hos oss har jag tex tagit ut det mesta av föräldrarledigheten hittills (nu får min man ta igen det) men min man lagar maten, jag betalar räkningarna och sköter tekniken medans vi båda tvättar och städar, utöver de hushållsnära tjänsterna då. Det funkar för oss, något annat funkar för någon annan. Valfriheten att hitta sin egen lösning är det viktigaste.

Valfriheten är också något jag från gårdagens dörrknackning blev än mer övertygad om är viktigt för Hallstahammarsborna och en fråga Folkpartiet och jag själv kommer att driva i valet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...