torsdag 14 augusti 2014

Mer idrott i skolan - glädjande besked

100 timmar mer idrott i skolan - det presenterade regeringen och Jan Björklund idag.
Ett bra besked som ligger väl i linje med Alliansens förslag om mer idrott i skolan i Hallstahammar. Elever presterar bättre på de teoretiska lektionerna om man rör på sig ofta, det finns det siffror på från bla det sk.Bunkerfloprojektet.

2012 skrev jag följande blogginlägg om idrott i skolan:

"Fysik aktivitet i skolan - ett sätt att förbättra skolresultaten

Bunkefolprojektet är ett bra exempel på hur man kan förbättra skolresultaten i skolan med daglig fysisk aktivitet. Jag har följt projektet på olika sätt under min tid i idrotten och det är ett väldigt intressant projekt. Nu har en långsiktig studie om projektet publicerats där det påvisas såväl lugnare skolklimat som förbättrade skolresultat.

P4 Västmanland  sände i morse ett inslag om rapporten och jag spetsade genast öronen. Jättekul att projektet nu påvisar positiva resultat! Givetvis borde vi införa något liknande i Hallstahammar. Dags att skriva förslag =)"

Alliansen i Hallstahammar har velat satsa på rörelse i skolan länge.
Mina kollegor i Hallstahammar skrev häromdagen en debattinsändare om Volleybollplanerna vid Tunboskolan (se bild nedan). Där har vi föreslagit att skapa en profilskola som satsar just på idrott. Då kanske Tunboplan hade dett annorlunda ut än idag, vem vet.

Fler bloggar om idrott i skolan: Rasmus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...