Bakgrund - de nationella proven i Hallstahammar visar på väldigt varierande resultat mellan skolor och ämnen. Med anledning av det ställde vi en fråga om hur man följer upp resultaten från de nationella proven i Hallstahammar.
Mitt inlägg i debatten:
Om inte hur
fungerar måste vi fundera på vad
som är fel.
För några år sedan var skolinspektionen på besök i
Hallstahammar för att granska vår skola. Vi har sedan det senaste besöket
pratat mycket om den strategiska plan som då togs fram.
Problemet är bara att bara för att man har en plan blir det
inte förändringar i verkligheten.
Vi måste realisera planen. Och det måste vi jobba med hela
tiden. Alla. Annars kommer det aldrig
ske någon förändring i verkligheten utan bara på pappret.
Nationella proven är en konkret sak vi kan arbeta med. Följ
upp resultaten – ner på individ nivå för såväl rektor, lärare som elev och
konkretisera planen. Ta tag i problemen – i tid- så vi slipper resultat i
paritet med de elever som nu går i åk 9 – där vi redan i 5:an såg problemen på
de nationella proven men där ingen tog tag i problemen utan sköt dem framför
sig – till nästa stadiet som skyllde på det tidigare stadiet och där vi nu
försöker reparera skadan i elfte timmen.
Det är inte bra – det är inte värdigt –en sådan skola ska vi
inte ha i Hallstahammar!
En sådan skola leder inte till en skola i topp klass.
Det ska bli mycket spännande att det kommande åren ta del av
skolinspektionens nya granskning av Hallstahammars skolor. Då får vi se om
vadet och huret och den strategiska planen har fungerat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar