I torsdags hade jag förmånen att lyssna på goda exempel från skolan i Hallstahammar. Det var en lärare - Jeanette Källstad- från Nibbleskolan som berättade om hur man arbetar med 1 till 2 - en dator till två elever utefter forskning från norrmannen Arne Trageton. Önskar att alla elever i Hallstahammar skulle få ta del av det arbetet!
Arbetet går i korthet ut på att två elever samverkar kring en dator och leker fram texter utefter ett givet koncept i lägre åldrar. Resultat visar på att dataklasser skriver längre och med högre kvalité, skrev ngt långsammare för hand men med snyggare handstil, lärde sig läsa snabbare och skillnaden var störst bland pojkarna.
Tänk vilka framsteg vi då skulle göra med kunskapsresultaten i skolan i Hallstahammar om alla barn i förskoleklass till åk 3 fick möjligheten att arbeta på detta sätt. Du och jag (om du är någonstans över 25 år) är digitala invandrare, dagens skolungdomar är digitala infödingar. Om vi ska ge dessa barn ett meningsfullt sammanhang och inspirera dem att lära sig så behövs datorer i skolan. Utbildning är nyckeln till framtiden och vi har ett ansvar att ge våra barn och unga den nyckeln.
Jag är iaf djupt imponerad av föredraget och kommer att agera i frågan - det kan jag lova!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar